RSS feed voor het nieuws van www.elkz.nl

plus minus gleich
"Er is geen mens zo slecht, dat hij ook niet een beetje goedheid bezit." - Maarten Luther

Online preken lezen en luisteren

de preek van Paasmorgen 5 april 2015

E-mailadres Afdrukken

In het paasverhaal zoals Johannes dat vertelt is het een komen en gaan bij het graf van Jezus. En dat gebeurt in grote snelheid, met een rennende Maria van Magdala, een rennende Petrus en een rennende andere leerling. De gebeurtenissen volgen elkaar in hoog tempo op. Er gebeurt hier veel. Maar laten we ons concentreren op wat er met Maria gebeurt. Zij uiteindelijk, is volgens Johannes de eerste verkondigster van de goede boodschap. Eerst nog niet: ze ziet de steen uit het graf van Jezus weggehaald en gaat dat meteen zeggen aan Petrus en de ander leerling en meld daar haar conclusie: "ze hebben de Heer uit het graf gehaald en we weten niet waar ze hem hebben gelegd". Ze kan het niet anders zien dan zo. De dood heeft haar in zijn greep. Ze ziet een leeg graf en kan allen maar denken: nu hebben ze ook nog zijn lichaam van me afgepakt. Nu is álles ons ontnomen. Ook als ze de twee engelen in het wit ziet zitten in het lege graf, blijft ze daarbij: ze weeklaagt omdat ze haar Heer hebben weggehaald en ze weet niet waar ze hem hebben gelegd. Zelfs als ze zich omkeert en Jezus ziet staan, die ze voor de tuinman aanziet, en hij haar vraagt wat ze zoekt zegt ze: "Heer, als u hem hebt weggedragen, zeg me dan waar u hem hebt neergelegd, dan zal ik op mijn beurt hem daar ophalen"

Ze zegt dan nog Heer, maar dat klinkt dan nog als onns 'meneer'. Nog geen herkenning. Maria is in de greep van de dood van haar Heer. Haar rouw is zo vers en zo groot, dat ze bij dat lege graf alleen maar kan denken: en nu heb ik helemaal niets meer.

Lees meer...
 

de preek van Witte donderdag 2 april 2015

E-mailadres Afdrukken

Wat is moeilijker: zelf iets geven of iets van een ander ontvangen? Dienen of je laten dienen?

Op het eerste gezicht lijkt het misschien zo, dat mensen makkelijker iets krijgen dan weg moeten geven, maar ik denk, dat het ten diepste eigenlijk anders zit. Dat wij het eigenlijk moeilijker vinden om iets van een ander te ontvangen, echt toe te laten dan een ander ons iets geeft. Ontvangend ben je kwetsbaarder dan gevend.

Het heeft ook te maken met onze gevoelens van eigenwaarde, van trots op wie je bent, van niet afhankelijk willen zijn. Dat heeft ook wel zijn gezonde kanten. Een mens heeft het nodig zichzelf te respecteren en zijn eigen brood te verdienen en voor de zijnen en de haren te kunnen zorgen. En we leven het beste en het meest vrij, als er wederkerigheid is, als een mens iets kan betekenen voor een ander, als je je steen kan bijdragen aan de samenleving als geheel, als je niet buiten spel staat en alleen voro spek en bonen mee mag doen. Wie zich niet serieus genomen wordt, raakt gefrustereerd, met vele nare gevolgen vandien voor de hele samenleving. Het geldt ook wereldwijd, in de verhoudingen tussen de rijke landen die ontwikkelingshulp geven en de arme landen, die het krijgen, zonder dat wij echt geïnteresseerd zijn in wat zij te bieden hebben, in hun kracht. Veel ellende in de wereld komt misschien ook wel mede hierdoor.

Lees meer...
 

de preek van Palmzondag 29 maart 2015

E-mailadres Afdrukken

Vroeger, toen mensen in de kerk nog in grote gelaten belijdenis deden, gebeurde dat vaak op Palmzondag. De mensen die waren aangenomen en daarna bevestigd, konden in de goede week die daarop volgde, met Witte Donderdag, aan het Heilig Avondmaal. Ook in de Lutherse kerk ging dat vaak zo, voordat vanaf de jaren zeventig de band met de confirmatie werd losgelaten. Er zullen onder u ook velen zijn die op Palmzondag belijdenis hebben gedaan en dan op Witte Donderdag voor het eerst ter communie gingen.

In elk geval was het zo bij Klarisa Scholten, 60 jaar geleden. Op Palmzondag 1955 deed zij belijdenis in de Oude Lutherse kerk aan het Spui in Amsterdam, bij Ds. Pel.

Lees meer...
 
<< Start < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

Pagina 7 van 43